-Webs que m' han ajudat:
Per tal de familiaritzar-me i profunditzar coneixements respecte al que suposa treballar en grups cooperatius per projectes, vaig visitar algunes webs que vos proposo que m han sigut d' utilitat alhora d abordar i entendre la metodologia duta per part del professor de ciències naturals:
-http://recursosdidactics.org/grups-cooperatius
-http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/2967/426.pdf?sequence=1
-Reunió amb Tutora de Pràctiques per revisar el meu Pla de Treball:
Vam concretar la temporalització setmanal d' aquesta fase en funció dels horaris dels implicats
. 2 hores d' assistència a l' aula ordinària per a la reflexió i observació
. 2 hores de col·laboració quant a preparació i adaptació de materials (activitats, PI, projectes,...) amb el professor d' àrea i el suport dels membres del DO (Departament d' Orientació).
. 2 hores de reunions ja sigui de valoració amb la tutora (dubtes o aclariments, propostes,...), reunió des del PAT amb els tutors de 1r d' ESO, famílies dels nens amb dificultats, tutor del grup,...
Bàsicament i com a primera aproximació, m' interessava recaptar informació dels agents educatius objecte d' intervenció, les característiques del grup-classe, la dinàmica metodològica per part del professor,..
El professor està satisfet de la resposta de l' alumnat. Diu que en el primer trimestre l' organització dels grups (rols, grups d' experts, exposició,...) va costar però en aquest segon semestre de curs, tot va molt millor. Cada grup es planifica prèvia explicació del professor respecte a què s' espera aconseguir amb el projecte i s' elaboren les activitats en base als objectius establerts.
Em crida l' atenció que en el grup de 1r d' Eso, dels 19 alumnes, dos ténen nee i dos són d' IT.
Pel que fa als dos de nee, un té dislèxia i l' altre trastorn emocional greu. Aclareixo que aquests, no reben PI en l' àrea de ciències perquè es va acordar que treballarien els projectes amb adaptacions d' accés no significatives ja que treballarien els mateixos objectius i continguts que la resta però amb les modificacions pertinents sobretot alhora d avaluar-los. Per exemple, el nin dislèxic fa l' exposició oral del projecte.
En canvi, els dos d' incorporació tardana reben PI i cada professor d' àrea es fa responsable. El Ies segueix aquest criteri malgrat a primària es responsabilitza el tutor del curs com he pogut comprovar en:
http://plansindividualitzats.blogspot.com.es/
- Assistència
a l' aula amb el grup
Durant
dues setmanes el grup-classe ha treballat el projecte de Els
Antròpodes repartits en 4 grups de 4-5 membres. He seguit un
document de pauta d' observació valorant la metodologia i pràctica
docent que en breu vos mostraré.
Després
del professor explicar què espera aconseguir i conectant amb els
coneixements previs seguint l' esqueme constructivista, cada membre
del grup, dialogant i cooperant disposen de deu minunts per
repartir-se les tasques. Així cada un decideix la part que
treballarà repecte al tema: aràcnids, crustacis, insectes,...
respecte a què són, característiques i resum. S' inicia la tasca,
es treballa una part individual i una en grup sobre un mural.
Després, cada membre que ha treballat el mateix tema es
reuneix (grup d' experts), s' intercanvien punts de vista i es fa el
traspàs d' informació al grup d' origen. Finalment, es fa una
exposició oral a la resta de la classe i es realitza una rúbrica d'
autoavaluació.
Això,
entre d' altres, permet que l' alumne tingui un paper actiu i
protagonista durant l' aprenentatge.
El
primer que detecto és que hi ha diferents ritmes malgrat siguin
grups heterogenis quant a capacitats, interessos, etc, dos grups
necessiten el suport constant del professor sobretot per manca de
cohesió i estructuració, sembla que manqui un alumne "reforçador"
que estiri el grup.
Exemples dels murals:
.jpg)
Exemples dels murals:

.jpg)