divendres, 30 de novembre del 2012

Següent sessió, observació possible cas dèficit atencional

He acompanyat a l orientadora a l' aula de 2n-A d' Eso després de la demanda comentada en  l' apartat anterior. La tutora ha decidit observar-lo durant la sessió com a prevenció davant un possible cas d' alumne amb dèficit atencional.
Des de l' aula, m' ha semblat un grup ordinari "normal", ho dic perquè semblava un grup feiner i poc xerrador, crec que la mestra de matemàtiques com molts altres, poden fer la seva tasca fora gaire dificultats degut al bon ambient.
Són 18 alumnes asseguts de dos en dos, el nen que "es despista" s' ubica a la primera fila la qual cosa em sembla correcte.
La mestra, malgrat emprar la metodologia de "seguir el llibre", m' ha semblat que impartia unes classes eficients. Al principi i ja que s' iniciava un tema nou "Les Fraccions", ha activat els coneixements previs (tan recomanat des de la perspectiva constructivista) demanant què recordaven sobre el què van aprendre respecte el tema l' any anterior. Ha seguit explicant diferents continguts: concepte, fraccions equivalents, ha posat alguns exemples gràfics i després ha volgut assebentar-se de quin fins a quin punt ho havien comprès  iniciant una pluja de preguntes a diferents alumnes com: què passa quan el denominador és major que el numerador?, etc. O sigui, penso ha sigut un guia reforçadora mediant entre els continguts conceptuals com actitudinals ja que en més d' una vegada ha dit "no me val sentir això no sé si ho sé fer, millor: ho intent i deman ajuda si ho necessit".
Respecte al nen en concret, semblava tranquil i que atenia però quan li han fet dues preguntes, l' he notat més insegur i de fet no ha encertat en la resposta. Evidentment, penso això no és suficient per fer una valoració, així ho hem comentat amb la tutora després de la classe. S' hauria de parlar amb demés professors, família i altres implicats. Potser aquest nen es troba "ausent" i poc motivat per alguna raó que desconeixem.
De totes maneres, he visitat alguns blogs per recaptar més informació sobre el tema per si ens trobéssim davant un altre possible cas:
http://martajerez.blogspot.com.es/
http://teresis.blogspot.com.es/2011/01/los-ninos-con-deficit-de-atencion.html
Ambdós recullen molta informació sobre característiques, causes,...
Una altra adreça amb un vídeo que recomano és:
http://www.8tv.cat/8aldia/videos/almenys-dos-alumnes-de-cada-aula-tenen-un-trastorn-daprenentatge/.
 El vídeo es titula: "Almenys dos alumnes per aula tenen  un trastorn d' aprenentatge" on  parlen  una doctora Sans i una sociòloga, es situa a principi de curs i l he trobat molt interessant ja que parla de l' ESO, FP i també l' EI i la Primària. Per exemple, comenten que un de cada 4 joves deixa la ESO, que degut a les retallades, moltes mestres d' infantil tenen 30 alumenes per aula i senten que estant davant una guarderia. Comenten que quan un nen des de primària ja té un comportament mogut, els mestres primer de tot s ho han de creure o s' han de conscienciar perquè a totes les classes hi ha nens i després s' han d' activar solucions que no és tan difícil,  l' evolució és molt lenta amb aquest tema i molts d alumnes valorats en el 2004 segueixen sense adaptacions per exemple.
Continua el vídeo tractant el tema del fracàs escolar, es reflexiona sobre les coses que no s' acaben de fer bé des de l' escola, és important detectar la dislèxia i el TDH a temps perquè les eines hi són i són fàcils d' aplicar malgrat les retallades.

Reunió de tutors de 2n d' ESO

Aquesta setmana he acudit a la reunió de tutors de segon d' eso al DO composada pels 3 tutors, el cap d' estudis, la mediadora, l' educadora social, l' orientadora i jo. Ja vaig dir que assessorar al PAT és una de les principals funcions de la tutora del meu centre i per això es destina bona part del seu horari.
La meva participació és bàsicament d' observadora i agafo notes respecte a tot allò que es comenta ja que penso en el fons, tot té la seva importància malgrat després no us ho comenti tot al blog. perceb que  és un bon moment per aclair dubtes sobre diferents rutines i dinàmiques, ho trob enriquidor per tots els membres ja que s' ajuden entre ells, es fan comentaris constructius i significatius respecte a "com han convençut a un alumne perquè no deixi els estudis", "com emplenar una acta de sessió d' avaluació", sorgeix qualque demanda o inquietud,...
Avui per exemple, a l' inici de la reunió i seguint amb les rutines, el cap d'  estudis ha encetat revisant amb cada tutor el tema de les faltes justificades, injustificades, retards i amonestacions.
A continuació, la tutora de segon d' Eso A ha comentat el cas d' un nen que darrerament es despista molt, sembla està absent i es reunirà amb els pares per informar-los. També ha  demanat a la resta de membres si també ho han notat a les seves classes a la qual cosa, la professora de matemàtiques que alhora és la tutora de 2nB, ha respost que tampoc sembla seguir el ritme de les seves classes,  l' orientadora s' ha oferit a observar-lo i han acordat que la sessió següent seria un bon moment a la sessió de matemàtiques.
S' han comentat alguns casos sobre nens que reben suport i sembla han millorat alguns resultats i finalment l' orientadora, recolzada pel cap d' estudis ha explicat a cada tutor que es faria un seguiment individual i grupal d' aquest primer semestre, ha repartit uns fulls sobre les properes sessions d' avaluació explicant com s' havien d' emplenar, en un dels fulls s' anotaran els alumnes repetidors, en l' altre, els que han passat però en duen bastantes de suspeses , imagino per després prendre algunes decisions ja que són susceptibles de no promocionar aquest curs.