dissabte, 27 d’abril del 2013

Resum de la Setmana

Acabant la fase d' execució, aquest és el resum d' aquesta setmana:

OBJECTIUS
- Analitzar la millora de la pràctica educativa.
- Valorar l'orientadora com a mediadora del procés entre els implicats.


DESCRIPCIÓ DEL TREBALL
- Revisió i activitat a classe per comprendre millor què es farà a l' estudi de les espècies sobre el terreny al jardí botànic. El professor ha explicat la importància de treballar "una zona" per tal d' entendre la diversitat que es pot donar en un espai. Es tractava de recollir nformació de la zona d' abundància a partir de la fórmula: A=N/S, N indica el nombre d' individus d' una espècie i S, la superfície.
- Reunió de tutors de 1r al Departament d' orientació (DO) des del PAT (Pla d' acció Tutorial).
- Reunió amb la meva tutora per comentar les graelles d' observació.
- Reunió amb els tutor i membres del DO implicats en els seguiment dels alumnes amb NESE.

AVALUACIÓ
- He observat com la gran dificultat ha sigut el càlcul, el professor ha hagut de fer vàries explicacions sobre dividir en decimals a diferents grups.
- S' ha comentat el ritme que segueixen els tres cursos en els diferents desdoblaments de les àrees instrumentals: matemàtiques, català, castellà i anglès. Pel que fa al grup objecte d' estudi, m ha cridat l' atenció que els dos nens amb nee segueixen bé les classes mitjançant  acis no significatives i algunes adaptacions metodològiques (activitats per parelles, etc), també el cas del nen absentista el qual falla molt, jo només he coincidit amb ell en una classe i l' orientadora ha informat que ha activat el protocol per derivar-lo a Serveis de Menors des dels Serveis Socials.
- L' orientadora que a l' inici del pràcticum havia donat el seu vist i plau respecte a la graella d' observació presentada en l' entrada anterior, va valorar positivament els meus resultats en tant que permet analitzar la i controlar  les diferents  variables i decidir la millor actuació segons la resposta dels diferents ítems.
- El tutor ha comentat que diferents professors d' altres àrees pensen que el nen amb trastorn emocional darrerament havia millorat la seva seguretat i participació, davant aquest comentari, la mestra de pedagogia terapèutica ha proposat un petit canvi en l' adaptació de materials, més cap a la millora del seu autoconcepte per seguir reforçant la seva autoimatge i autoestima.

REFLEXIÓ
- Sempre és interesant cercar la significativitat i aplicabilitat a partir d' un exercici o simulacre real, o sigui, l' activitat suposava una preparació per una posada en escena real dins el context centre mateix, la posterior visita al jardí,  a fi de treure el màxim benefici a nivell de construcció d' esquemes mitjançant la conectivitat.
- Es pot dir que l' orientadora dirigeix la reunió, des del PAT prepara uns ítems comuns als diferents tutors però també té la capacitat d' improvitzar solucions amb opcions de resposta d' intervenció a partir de les demandes que van sorgint o petites dificultats internes.
- Des de la col·laboració i dins un marc preventiu, analitzat la praxis educativa a partir d' un intrument senzill, es pot rebre molta informació per tal d' atendre el què, com, quan i amb què ensenyar per millorar processos d' ensenyament-aprenentatge dins el micro context aula.
- Molt positiu la impressió dels diferents professors cap el nen ja que sembla que el continu refoç positiu, els elogis i l' adaptació de materials, tot plegat per part de tots, dóna el seu fruit.

INDICADOR D' AVALUACIÓ: REGISTRE

Acabant la segona fase, us present la graella que he anat completant durant la fase a partir de l' observació i algunes entrevistes:


Pauta d' Obsevació per valorar la metodologia en l' aula i la interacció entre el mestre i el grup-classe i el comportament dels alumnes amb NESE (indicador d' avaluació)

Mestre-grup
- Parteix dels coneixements previs?
Sí, sempre.
- Com conecta el que va fer en la classe anterior.
Fa algunes preguntes per contextualitzar i enllaçar.
- Com manté l' atenció i l' interès dels alumnes.
To de veu adequat segons la situació (ferm, dolç,...), aproxima els exemples a la seva realitat despertant la curiositat per la temàtica.
- Manté un ritme fàcil de seguir?
Sí, és conscient de que s' ha d' adaptar als diferents ritmes dels grups.
- Utilitza imatges o exemples?
Sí, fotografies, mapes, gràfics, llibres ...
- Especifica què es farà, com i què s' espera dels allumnes
Sempre, a l' inici de cada sessió. Cada membre sap que tindrà una tasca assignada.
- Com està organitzada la classe?
4 grups de 4-5 alumnes.
- Com és la interacció entre els membres del grup
En dos grups hi ha més cohesió que en els demés però en general destaca pel suport i ajut, negocien qui farà què.
- Quin és l' ambient a l' aula
Tranquil, organitzat, es promou l' ajut,
- Participa l' alumnat activament
Tots participen, són membres actius del seu aprenentatge, des de l' inici fins al final (autoavaluació) .
- Dóna pautes per realitzar les
activitats
Sempre, explicació i valora la comprensió, normalment hi ha dubtes i s' han de resoldre a l' inici.
- Es promou la interacció treballant en grups
Completament, mateixos alumnes reconeixen que els facilita la resolució de problemes o dubtes. Dialoguen, es qüestionen opcions i plantejaments, tots aprenen de tots perquè cada un és diferent però actiu.
- Hi ha bon tractament entre els companys de grup
En general sí tot i que a vegades s' ha de mediar per les formes verbals, especialment a la sessió després del pati que están més nerviosos.
- Es considera el contingut amb els interessos dels alumnes
Sí, el professor ho té molt present, adapta el contingut al seu nivell, entorn, curiositats,...
- Hi ha bona organització del treball
És el que més destaca, a principi de curs hi ha lentitud i manca d' organització i rendiment. Després del primer projecte, tots saben què han de fer, com i quan.
- Aspectes didàctics que facilien el treball
Treballar a partir d' un mural amb diferents materials de diferents fonts els resulta a part d' atractiu, motivador i enriquidor. A més, els continguts dels projectes cerquen la significativitat.

Alumnes NESE


Nen d' IT
Nena d' IT
Nen dislèxic
Nen amb trastorn
emocional.
- Està motivat
Si
Si
Si
Si
- Segueixen les indicacions sense ajuda
A vegades
No
Normalment, sí

- Es distreu
A vegades
A vegades
Quasi mai
Quasi mai
- Sap afrontar dificultats
A vegades
Li costa
Sempre
Si
- Demana ajuda: quan, com,
A vegades al company
No però sempre una companya li ofereix suport
Sí , al professor mentre fa l' activitat.
Si, al companys i professors.
- Té material adaptat, quin.
Se li adapten vocabulari i alguns continguts
Se li adapta metodologia, vocabulari,...
No
No
- S' oblida materials o deures
No
A vegades
No
A vegades
- Es relaciona amb mateixos companys
Normalment, si
Ara no.
No
No
- Grau d' ajuda que reb
Mitjà
Alt
Baix
Baix
- S' ha integrat bé dins el grup
Si
Si
Si

- El mestre li dedica poc o molt de temps
Suficient
Molt
Poc
Poc
- Mostra un ritme d' aprenentatge adequat (lent, variable,...)
lent
variable
Adequat
Bo
- Sap afrontar les dificultats o es bloqueja.
Si
Si
Si
Si
- Es desanima quan no ho sap fer
A vegades
No
No
No
- Comprèn les instruccions del treball a realitzar
A vegades
Quasi mai
Si
Si
- Es mostra cohesionat dins el grup
No
A vegades
Si
Si
- Se' l veu interessat
A vegades
A vegades
Si
A vegades