El treball en grup és, segurament, una de les tècniques d’ensenyament-aprenentatge que poden resultar més agraïdes, tant pel professorat com per l’alumnat. Tanmateix, la por a un increment del “soroll de fons” i la manca d’autonomia o esperit cooperatiu a l’hora de treballar del nostre alumnat, ens frenen una mica per posar en marxa una activitat a fer en grup. Fins i tot, acaben per acceptar els diferents ritmes de treball dels seus companys i es reparteixen la feina segons les habilitats de cadascun dels components del grup. A més, com diu del Carmen (del Carmen, Lluís M., 1993) aconseguirem així oferir als alumnes activitats de naturalesa diferent per a l’ensenyament i l’avaluació de cada tipus de continguts, i establir relacions entre ells de manera que es potenciïn mútuament.
Raons per treballar en grups d’alumnes (Bonals,J.,2000):
-benefici cognitiu
-aportacions per a la vida de relació o emocional. Millora de les habilitats socials: desenvolupen la capacitat d’arribar a acords, es facilita la comunicació i la participació activa de tot els components del grup, s’ajuden entre ells i aprenen a demanar ajut quan els hi cal, etc.
-valor del propi treball en grup mantenint unes relacions personals satisfactòries
-pot incrementar la qualitat de l’aprenentatge
-afavoreix l’adquisició de coneixements a través de la interacció entre els i les alumnes
Pel que fa a les habilitats socials, cada vegada són més necessàries persones amb habilitats comunicatives, que es troben a la base del treball en grup com (Gómez,I.,1991):
- Posar-se en el lloc dels altres
- Interpretar els seus desitjos, exigències, necessitats
- Mostrar-se sensible per escoltar i comprendre
- Coordinar esforços per arribar més lluny
- Contrastar idees, opinions i concepcions personals o de grup
- Discutir metes i centrar objectius de grup
- Distribuir funcions
- Regular la participació
- Analitzar les possibilitats de cadascú i intervenir-hi en funció d’aquestes
Hi ha tres funcions bàsiques d’aquest tipus de treball (Bonals,J.,2000):
v Funció de regulació dels aprenentatges
§ organitzar-se dins el grup
§ distribució de feines que poden avaluar ells
§ augmenta la capacitat de complir els acords
§ valoració del grau d’assoliment dels coneixements
§ posada en comú dels coneixements que els permet incorporar els dels companys.
v Funció socialitzadora
§ Millora de les habilitats socials: diàleg, arribar a acords,…
§ Fer compatible la conveniència individual amb la de la resta del grup
§ Participació de tots els membres del grup i fer-ho de manera ordenada i respectuosa vers els altres
v Funció de potenciació de l’equilibri emocional
§ Fomenta les relacions entre companys de l’aula
§ Sensació de pertanyer i ser acollit dins un grup
§ Pendre consciència de com reaccionen els altres davant el seu comportament
§ S’afavoreix l’autonomia