dijous, 4 d’abril del 2013

TREBALL EN GRUP


El treball en grup és, segurament, una de les tècniques d’ensenyament-aprenentatge que poden resultar més agraïdes, tant pel professorat com per l’alumnat. Tanmateix, la por a un increment del “soroll de fons” i la manca d’autonomia o esperit cooperatiu a l’hora de treballar del nostre alumnat, ens frenen una mica per posar en marxa una activitat a fer en grup. Fins i tot, acaben per acceptar els diferents ritmes de treball dels seus companys i es reparteixen la feina segons les habilitats de cadascun dels components del grup.  A més, com diu del Carmen (del Carmen, Lluís M., 1993) aconseguirem així oferir als alumnes activitats de naturalesa diferent per a l’ensenyament i l’avaluació de cada tipus de continguts, i establir relacions entre ells de manera que es potenciïn mútuament.

Raons per treballar en grups d’alumnes (Bonals,J.,2000):

-benefici cognitiu
-aportacions per a la vida de relació o emocional. Millora de les habilitats socials: desenvolupen la capacitat d’arribar a acords, es facilita la comunicació i la participació activa de tot els components del grup, s’ajuden entre ells i aprenen a demanar ajut quan els hi cal, etc.
-valor del propi treball en grup mantenint unes relacions personals satisfactòries
-pot incrementar la qualitat de l’aprenentatge
-afavoreix l’adquisició de coneixements a través de la interacció entre els i les alumnes

Pel que fa a les habilitats socials, cada vegada són més necessàries persones amb habilitats comunicatives, que es troben a la base del treball en grup com (Gómez,I.,1991):

-          Posar-se en el lloc dels altres

-          Interpretar els seus desitjos, exigències, necessitats

-          Mostrar-se sensible per escoltar i comprendre

-          Coordinar esforços per arribar més lluny

-          Contrastar idees, opinions i concepcions personals o de grup

-          Discutir metes i centrar objectius de grup

-          Distribuir funcions

-          Regular la participació

-          Analitzar les possibilitats de cadascú i intervenir-hi en funció d’aquestes


Hi ha tres funcions bàsiques d’aquest tipus de treball (Bonals,J.,2000):

v      Funció de regulació dels aprenentatges

§         organitzar-se dins el grup

§         distribució de feines que poden avaluar ells 

§         augmenta la capacitat de complir els acords

§         valoració del grau d’assoliment dels coneixements

§         posada en comú dels coneixements que els permet incorporar els dels companys.


v      Funció socialitzadora

§         Millora de les habilitats socials: diàleg, arribar a acords,…

§         Fer compatible la conveniència individual amb la de la resta del grup

§        Participació de tots els membres del grup i fer-ho de manera ordenada i respectuosa vers els altres


v      Funció de potenciació de l’equilibri emocional

§         Fomenta les relacions entre companys de l’aula

§         Sensació de pertanyer i ser acollit dins un grup

§         Pendre consciència de com reaccionen els altres davant el seu comportament

§         S’afavoreix l’autonomia

OBSERVACIÓ I REGISTRE

Pauta d' Obsevació per valorar la metodologia en l' aula i la interacció entre el mestre i el grup-classe i el comportament dels alumnes amb NESE (indicador d' avaluació).
Exemple de la graella que empro en la segona Fase.

Mestre-grup
- Parteix dels coneixements previs?




- Com conecta el que va fer en la classe anterior.




- Com manté l' atenció i l' interès dels alumnes.




- Manté un ritme fàcil de seguir?




- Utilitza imatges o exemples?




- Especifica què es farà, com i què s' espera dels allumnes




- Com està organitzada la classe?




- Com és la interacció entre els membres del grup




- Quin és l' ambient a l' aula




- Participa l' alumnat activament




- Dóna pautes per realitzar les
activitats




- Es promou la interacció treballant en grups




- Hi ha bon tractament entre els companys de grup




- Es considera el contingut amb els interessos dels alumnes




- Hi ha bona organització del treball




- Aspectes didàctics que facilien el treball





Alumnes NESE


Nen d' IT
Nena d' IT
Nen dislèxic
Nen amb trastorn
emocional.
- Està motivat








- Segueixen les indicacions sense ajuda








- Es distreu








- Sap afrontar dificultats








- Demana ajuda: quan, com,








- Té material adaptat, quin.








- S' oblida materials o deures








- Es relaciona amb mateixos companys








- Grau d' ajuda que reb








- S' ha integrat bé dins el grup








- El mestre li dedica poc o molt de temps








- Mostra un ritme d' aprenentatge adequat (lent, variable,...)








- Sap afrontar les dificultats o es bloqueja.








- Es desanima quan no ho sap fer








- Comprèn les instruccions del treball a realitzar








- Es mostra cohesionat dins el grup








- Se' l veu interessat