divendres, 23 de novembre del 2012

Reunió de tutors de Batxiller

Com vaig dir una de les funcions de l' orientadora és suport al PAT, per això, entre altres actuacions (observacions a l' aula a nivell individual o grupal, es reuneixen setmanalment els tutors de diferents cursos, tracten diferents temes de rutina i casos puntuals i l' assessora media entre els diferents actors implicats: tutors, resta de professors, famílies...tractant d' assessorar segons el cas.
Així ho percebia fins ara i dic això, perquè en  la sessió d' avui on ja sabeu la nova orientadora només dur una setmana en el centre, era la primera reunió de tutors a la que jo assistia i, malgrat ho consideri lògic, m ha semblat que es canviaven els papers i era ella l' assessorada. Els dos tutors de batxiller, de primer i segon, li han explicat la dinàmica de la sessió: seguiment de faltes, Comissió de la Solidaritat on ells són els responsables, casos...i es pot dir que tota la sessió s' ha invertit en "situar-la" i orientar-la. Per exemple, se li ha explicat com es podria donar d' alta al gestip des de la secretaria per poder fer el seguiment de les justificacions de les faltes, se li ha explicat quines faltes es va acordar es considerarien justificables i quines no com "quedar-se adormit", a les vint faltes d' aquest tipus, s' avisaria a la família i es posa una amonestació.
A continuació, un dels tutors ha explicat que s' haurien de repartir els follets de la Comissió de Solidaritat "En temps de crisi cap infant sense joguines" com estava previs abans de Nadal.
Finalment, el tutor de dues nenes que tenen problemes de comportament ha demanat a l' orientadora es cités amb els pares per proposar-los que les nenes es donéssin de baixa perquè no fan feina i molesten els demés alumnes. L' altre tutor ha comentat que seria preferible ho fés l' orientadora de baixa que ha duit el cas des de l' eso una vegada es reincorpori. Personalment m ha semblat més adequada aquesta opció i ells també ho han decidit així, m ha cridat un poc l' atenció el cas per la proposta radical, he fet algunes preguntes i ho entès millor. Les nenes vénen de dificultats d' aprenentatge durant l' eso lligades a mal comportament potser per manca de motivació i se' ls va aconsellarar un cicle formatiu però ni els pares ni elles hi van estar d' acord...
Sobretot d' aquesta sessió dedueixo la importància "del rodatge" del psicopedagog del centre, com més experiències dugui acumulades des del centre, on cada context és un món nou, molt millor per entendre els problemes i intentar posar les millors solucions. També destacaria que si hi ha bona disposició per acollir i informar als membres que arriben nous, el "cop" queda amortitzat i les conseqüències es redueixen.

Suport alumnes amb nee de llengua castellana

He assistit a una classe d' alumnes amb nee, donat que una de les  funcions de l' orientadora és donar suport dins el procés d' e-a, la qual cosa engloba el suport als alumnes amb NESE que li són assignats des de la Comissió d'  Atenció a la diversitat.
Les tres nines pertanyen a 2n d' ESO, dues d' elles presenten un retard maduratiu i una d' elles una deficiència física. El suport o la intervenció,  es va acordar es duria a terme fora de l' aula ja que les actores segueixen Plans Individualitzats en diferents àrees amb adaptacions significatives.
Era l' hora de llengua castellana i l orientadora ha repartit unes fitxes sobre gènere i nombre pel que fa al substantiu. M' ha explicat que l orientadora absent l' havia situat de manera col·laborativa respecte al nivell de les nines i als materials que treballava amb elles. La nina amb la deficiència psíquica no ha acudit a classe i mirant la fitxa de les altres dues, he deduït que es trobaven a un nivell de 6è que després l' orientadora m ha confirmat i ha afegit que es van seleccionar els objectius i continguts per incidir en l' ortografia i gramàtica que deriven dels diferents eixos de comprensió i expressió oral i escrita.
He observat que la psicopedagoga ha tingut un paper empàtic amb les alumnes, ha explicat i resolt dubtes com a bona mediadora i elles, amb suficient autonomia, com a protagonistes del seu aprenentatge, han pogut fer la feina sense gaire dificultat.
Així, per una banda, pel que fa al triangle interactiu professors-alumnes-contingut, es pot dir que l' orientadora ha estat assessora i professora ja que a més d' impartir les classes, va assessorar als professors implicats amb les alumnes respecte als materials que les convendria treballar segons el seu nivell de competència.