dijous, 6 de desembre del 2012

Observació en temps de Naturals a 2nC d' eso

Partint de que l’objectiu general de l’ESO és que tots els alumnes accedeixin en el grau més alt possible de continguts i capacitats, personalment dóno molta importància al "com", o sigui, la metodologia. I aquesta precisament, és un dels punts febles que detecto per part dels professors del meu institut.
En temps de pati, aprofito per parlar amb ells i fa uns dies vaig acordar entrar en una sessió de ciències naturals després de que el professor m' expliqués que havia iniciat un treball per projectes que de moment li donava bons resultats i hi continuaria tot el curs, em va interessar perquè vaig deduir que s' havia proposat una microadaptació dins els seus grups-classe perquè considerava tenia molts alumnes desmotivats. També ho va proposar a la resta de companys del departament però no es va sentir recolzat.
Malgrat el centre tingui certa trajectòria de treball en equip, percebo encara  hi ha una gran quantitat de professors amb formació diversa que passa per l’aula com actors que transmeten uns coneixements on els alumnes tenen un paper "poc actiu" i que entenen l’ensenyament com a cosa privada i individual. Sembla que molts professors conceben l’ensenyament per instruir continguts específics segons la seva especialització enlloc de considerar les finalitats de desenvolupament, socialització, i formació integral de l’alumne.

Entram a l' aula i la organització ja em va donar bona impressió, 6 grups heterogenis de 4-5 alumnes. Cada grup va exposar el tema treballat anteriorment a classe a partir d' un esquema sobre un mural, tots van participar, alguns s' ho sabien més que els altres però tots semblaven motivats. També s' entregaven les notes preses sobre uns rúbrica d' autoavaluació de grup.

Reflexió

De moment, el pas per l' Ies em fa agafar consciència de la importància de l' adolescència com etapa de traspàs cap a la vida adulta, d' aquí la importància d`àmbits com l' acció tutorial,  l' orientació acadèmica i professional ja que aquesta etapa té un caràcter terminal i els nois necessiten ajuda per escollir les millors opcions. Per això, des dels diferents àmbits,  s’ha de possibilitar que accedeixin de manera progressiva cap a la pròpia autonomia social i personal, guiant i ajudant als alumnes a configurar els seus itineraris tant acadèmics com professionals. 
El rol de l’assessora i dels participants es correspondrà amb el model educacional col·laboratiu basat en el treball interdisciplinar. Determinar les actuacions de cada agent i les seves responsabilitats serà el punt de partida i es basarà en actituds d’implicació, respecte, responsabilitat, col·laboració, participació i cooperació treballant des de la ZDI i la ZDP (Vigotsky). Els àmbits d’actuació seran multidisciplinars: el professorat, alumnes, les famílies i la comunitat.

Docència a FOL

He tornat assistir, com el mes passat, a la classe de Formació i Orientació Laboral (FOL) que pertany a Cicle Formatiu de Grau Mitjà d' activitats físiques i esportives en el medi natural que imparteix l' orientadora educativa.
Tinc una participació puntual amb el grup i la classe d' ahir va ser fàcil ja  que van realitzar un examen tipus test del tema dos: El Mercat Laboral.
Mentre jo observava, l' orientadora, des del rol de docent va explicar com resoldre les preguntes i des d' una intervenció enriquidora, va anar resolent diferents  dubtes que anàven sorgint mentre realitzaven la prova.
En acabar, la "nova" orientadora em va comentar que tot el tema l' havien treballat amb ella i per això ella mateixa va preparar l' examen. 
Jo recordava que el grup era bastant mogut i xerraire, llavors li vaig demanar si li resultava fàcil fer les classes i em va contestar que alguns dies no. Crida l' atenció que de 27 alumnes, només hi ha 5 noies, ha realitzat alguns canvis d' ubicació però diu que segueixen xerrant. També ha afegit que en les darreres sessions, ha "repartit" alguns avisos (per cada 3 avisos, els alumnes reben una amonestació) i això sí ha provocat alguns canvis conductuals i  actitudinals. Així, convindrà seguir aplicant la mesura, ténen 17 anys i les amonestacions els pesen perquè també es sancionen des de casa la majoria de vegades, la qual cosa em sembla una harmonia més pel que fa al model col·laboratiu.