dimecres, 7 de novembre del 2012

Demanda de suport per un nen amb NESE

La tutora de 2n-A d' eso ha entrat al departament d' orientació per parlar sobre un cas d' un nen que li preocupa. Tot i saber que l' assessora està de baixa, s' havia citat prèviament amb el mestre AD i a la mestra PT  per demanar la seva col·laboració. Evidentment la consulta m' interessava i es pot dir que de qualque manera hi he participat:
La tutora imparteix matemàtiques, el nen és un alumne amb NESE, concretament amb una dificultat específica d' aprenentatge (DEA), ja que pateix un dèficit atencional important que li dificulta el seguiment de les classes. Des de que s' ha iniciat el curs, la tutora ha emprat les estratègies que ha considerat convenients: diferents canvis de lloc, fer-lo participar més, demanar-li sobre el contingut constantment...diu que res li funciona ja que sobretot a l' hora de corregir, ell "desconecta" i "surt de classe".
La tutora va rebre el traspàs d' informació de l' assessora des de l' inici de curs, sap que el nen té bones capacitats i de fet mai no ha suspès les matemàtiques. També sap que ella és exigent, les seves classes són molt profitoses i intenses i per això entèn que per l' alumne, sigui molt costós seguir el ritme ja que malgrat no tenir TDHA, és bastant inquiet, a nivell físic i mental.
Ella veu que segurament suspendrà l' assignatura aquest trimestre i proposa al mestre AD que l' agafi  un temps al seu grup malgrat  tenir quatre nens  a l' hora de matemàtiques que segueixen ritmes diferents amb acis significatives i no significatives, ell concretament faria els mateixos exercicis que a l' aula ordinari però tindria una atenció més individualitzada que la tutora no li pot oferir. Seria una mesura temporal o no. Vull dir que he notat més convençuda a la tutora que al mestre AD que opinava que el nen funcionaria millor en un altre grup de reforç on hi hauria més compatibilitat de nivell però el problema és que hi assisteixen altres alumnes d' altres grups de segon i la tutora ja ha dit que no se' l pot passar a un altre grup. El mestre AD està d' acord en intentar-ho.
Jo, bàsicament he seguit la conversa i només quan he vist el mestre AD un poc "apurat" ja que semblava que el nen  li distorsionava el ritme que ara li funciona...jo li he comentat que quan un nen sap fer l' exercici, el farà més atent si sap que algú en poc temps li revisarà, potser no caldrà que li expliqui com fer-lo, només ho he dit perquè el notava un poc engoixat, normal, el canvis...
De tot això penso la mesura és apropiada però em fa reflexionar sobre aquests alumnes que malgrat no tenir nee, tenen una dificultat que fa que s' hagi de perdre unes classes que segur que la mestra fa molt bé. En teoría, he après que el més convenient seria que l' alumne rebés el suport dins l' aula però a la pràctica  no és possible per manco professorat i perquè es va acordar que per les característiques dels alumnes, convenia més fora de l' aula. 

Programa Alter

Com he dit, l' educadora social que normalment es coordina amb la meva tutora, m' ha convidat a assistir a la sessió. Abans de comentar-la, voldria recordar que és un Programa d' intervenció socioeducativa dirigit a joves entre 14-16 anys amb dificultat d' adaptació i necessiten una intervenció específica. Per això, s' alternen  assistència a classes amb activitats pràctiques en diferents empreses.
Trobo aquest programa molt interessant ja que "rescata" a molts alumnes amb risc d' exclusió per absentisme, fracàs escolar... per això he trobat algun material que vull compartir: aquest vídeo on s' argumenta sobre  la seva importància del programa:
També adjunt el següent document per si sentiu curiositat de com es planifica aquest programa en diferents municipis de la meva comunitat, no són gaire però estic orgullosa de saber que el poble hi participa:
Després de llegir el document, he comprès millor el sentit del programa i perquè en la sessió d' avui, els vuit alumnes comentaven tot allò que han fet a l'empresa que han escollit mentre la coordinadora anava registrant un full de seguiment que després s' entrega a la direcció general d' infància.
Els vuit alumnes realitzen la part formativa en tres empreses del poble: una llar d' infants, un supermercat i una fusteria. Aviat, un d' ells assistirà a un taller de mecànica. Semblaven bastant motivats i es nota que estan agust, a més, quan la sessió ha acabat la coordinadora m' ha explicat que ella també està molt satisfeta pel tracte de les empreses cap als alumnes la qual cosa facilita els bons resultats. Així i tot, està preocupada perquè al febrer tindran oportunitat d' aprovar les pendents de 1r d' eso, que són moltes i ha agraït la flexibilitat d' alguns professors que han cedit a la proposta de la meva tutora ausent que va demanar es repartissin les matèries entre febrer i juny. Ho he trobat una mesura excel·lent ja que facilitarà que aprovin el màxim d' assignatures amb manco pressió.

Impressions

Avui quan he arribat a l' institut he tingut una sensació estranya sabent que no hi hauria la meva tutora com us vaig dir...He entrat al DO com cada vegada que acudeixo al centre i alguns companys estaven comentant que no es faria la reunió de tutors que normalment es feia en aquella hora. El primer que he pensat: que és d' important l' assessora i cap de departament, com es romp el ritme amb una ausència per mi decisiva, ella condueix, marca ritmes, agilitza...un tutor ha dit: jo no tinc gaire a comentar aquesta setmana mentre jo pensava "sempre hi ha cosetes", era evident que no hi havia massa iniciatives i penso no em tocava a mi animar a ningú. Però abans de que sortíssin, he comentat que m' agradaria seguir entrant dins diferents àmbits sobretot els relacionats amb el DO per tal d' observar i reflexionar sobre les tasques, així  he demanat que si els semblava bé seguiria d' aprop algunes de les seves intervencions. La mestra de pedagogia terapèutica m' ha dit que no tenia cap inconvenient ni el mestra d' audició i llenguatge, l' educadora social m' ha dit que tenia prevista una classe amb els que segueixen el programa Alter i que cap problema si hi acudia just després. En canvi, el mestre AD m' ha dit que preferia no entrès en les seves classes, tampoc no m' ha donat opció a demanar més perquè ha sortit i això m' ha sorprès un poc perquè és un mestre experimentat i gens tímid. Per tant, potser li molesta una presència, perd concentració en les classes o senzillament no està còmode...té por de ser jutjat, estar un poc insegur per la metodologia,...tot això són impressions ja que només el conec de tractar-lo en el departament entre sessió i sessió. Ara bé, la gent perceptiva hem d' aprofitar que només per energia i maneres de parlar, ja rebem moltíssima informació.