El passat semestre, mentre estudiava Diagnòstic en educació, vaig aprendre que uns dels instruments més "potents" per recaptar informació respecte a la intervenció és l' observació per damunt de qualsevol tipus de prova psicomètrica (tests, escales,...), sense menysprear l' entrevista, que, realitzada als diferents agents implicats (família, alumnes, professors, altres professionals,...) i mitjançant un qüestionari amb preguntes ben estructurades respecte a les variables que intervenen en el procés objecte d' estudi, pot contribuir enormement a construir un Pla d' actuació atenent a les necessitats i amb la finalitat de donar la millor resposta segons el cas.
Dit això, durant la segona fase he fet servir com a instrument bàsicament la observació per rendir comptes als objectius marcats. En funció de les activitats, he observat la metodologia i pràctica docent, els recursos i materials emprats, el paper de l' orientadora com a mediadora del procés,...
Per això, des d' una perspectica ecològica i des del microsistema "grup-classe", diria i reafirmo que l' observació és molt vàlida i he après molt respecte a allò que he observat. Com anècdota us puc dir que en la darrera classe de ciències, el professor un moment donat em va quedar mirant semi-sorprès mentre jo focalitzava sobre un grup i li vaig dir: "Hi som, malgrat no ho sembli".
Després, en el temps de pati, vaig coincidir amb ell i la meva tutora i els vaig explicar què era el que havia volgut a dir i ara, ho vull compartir amb vosaltres:
Després, en el temps de pati, vaig coincidir amb ell i la meva tutora i els vaig explicar què era el que havia volgut a dir i ara, ho vull compartir amb vosaltres:
Mentre observes els diferents grups, si ho fas de manera atenta i discreta (ja que així els comportaments per part dels alumnes, són esponatis i naturals), te n' adones de quins grups són més cooperatius, cohesius i autònoms i s' explica perquè prèviament s' han sabut planificar, distribuint tasques, negociant preguntes i parts del projecte...així i tot el professor ha d' intervenir, per exemple va dir a un alumne: "anem tots junts" quan aquest va dir: "tu vas amb M. i jo amb J. per fer l' esquema".
Per altra part, percebs com resolen els problemes els alumnes amb dificultats, com i a qui demanen ajuda, ...en definitiva, tot resulta molt útil per després anar enregistrant-ho tot a la graella.
Per altra part, percebs com resolen els problemes els alumnes amb dificultats, com i a qui demanen ajuda, ...en definitiva, tot resulta molt útil per després anar enregistrant-ho tot a la graella.
També vaig comentar que quan escoltes el què diuen i com ho diuen, captes trets com seguretat, confiança, motivació,...de tot es pot deduir sensacions, fins i tot, del que no diuen o es callen en algun moment...
L' orientadora, em va acabar dient: si captes mirant i escoltant i endemés quan parles, tens un do, molt útil en l' orientació. Em va fer gràcia, clar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada